Wednesday, May 15, 2013

Salam Tinta Ilmu 1...


Huraikan hierarki keperluan yang dikemukakan Maslow dari konteks diri anda sebagai seorang guru. Apakah jenis keperluan bagi setiap hierarki, bagaimana anda memperolehinya dan kesan sekiranya keperluan tersebut dapat dipenuhi / tidak dapat dipenuhi.

 Salam sejahtera dan salam 1 Malaysia.

    Abraham Maslow merupakan pelopor kepada psikologi kemanusiaan. Perspektif humanistik adalah  berlandaskan kepada pendekatam moral dan potensi individu. Humanisitik  berpendapat pembelajaran manusia bergantung kepada emosi dan perasaan , perbezaan cara belajar dan keperluan  asas yang berbeza. Teori Hierarki  Keperluan Abraham Maslow  mula  diperkenalkan pada 1954  dalam bukunya Motivation and Personality. Teori Hierarki Keperluan telah mengariskan lima keperluan  asas manusia yang akan mempengaruhi tingkah laku manusia.

 

    Keperluan fisiologi adalah peringkat pertama perlu dipenuhi . Keperluan peringkat ini adalah keperluan utama yang akan mempengaruhi tingkah laku seperti makan, minum, tidur, rehat, seks, pakaian dan kasih sayang. Keperluan peringkat ini bersifat bioligikal.  Contoh, apabila guru berhadapan situasi murid yang tidak bersarapan pagi akibat tiada duit atau terlewat sehingga tidak sempat bersarapan. Guru mendapati murid berkenaan tidak fokus dan lemah seperti tiada bertenaga.  Guru perlu memahami situasi tersebut . Tindakan meminta murid bersarapan dahulu dan menceritakan tentang kepentingan sarapan pagi adalah langkah terbaik  kepada murid. Jika guru teruskan membiarkan murid berlapar menunggu sehingga waktu rehat mungkin memyebabkn murid tiada fokus dalam pembelajaran  pada hari itu.

   Keperluan keselamatan  adalah keperluan untuk meletakan emosi dan fizikal  seseorang dalam keadaan tenang, stabil, bebas dari takut dan kebimbingan. Contoh, murid akan menyerahkan duit belanja kepada guru pendidikan jasmani apabila  beraktiviti fizikal. Murid akan lebih rasa selamat dan tenang apabila duit telah dibawah pengawasan  guru berbanding meletakkan dalam beg di kelas.

   Keperluan kasih sayang adalah keperluan  yang diperlukan setelah keperluan fisiologi dan keselamatan telah dipenuhi. Contoh, bagaimana seorang murid akan begitu rapat atau menganggap guru sebagai bapa selepas keperluan fisiologi dan keselamatan dirumah dipenuhi oleh ibubapa. Tetapi jika terdapat kes penderaan kanak-kanak dirumah, didapati murid sedemikian akan sukar berdamping dengan rakan atau guru.

   Keperluan penghargaan kendiri  merupakan keperluan emosi untuk mendapatkan pengiktirafan, penghormatan dan ingin dikenali. Contoh, ulasan  ringkas  penandaan buku murid `seperti “Baik”, “Tahniah”, “Cemerlang” dan “A” ,walaupun ringkas tetapi ianya memberikan pujian yang membanggakan murid apabila murid membandingkan antara mereka.

   Keperluan kesempurnaan kendiri  adalah tahap keperluan paling tinggi. Setiap individu atau murid berbeza keperluan kesempurnaan kendiri bergantung atas faktor agama, budaya, pendidikan, sosial setempat dan norma hidup setempat. Kesempurnaan kendiri yang dicapai akan menonjolkan potensi, bakat dan kebolehan individu.

    Kesimpulannya, teori Hierarki Keperluan adalah menunjukkan keperluan asas dan emosi manusia yang perlu dipenuhi dari peringkat keperingkat untuk membina tingkah laku yang positif seseorang atau murid. Jika setiap peringkat bawah atau pertengahan tidak diperolehi ia mungkin menjejaskan pembentukkan sahsiah dan potensi kecemerlangan seseorang murid. Untuk memastikan keperluan murid dipenuhi, guru perlu proaktif memastikan keperluan asas ,bilik dan suasana pembelajaran kondunsif, bersifat penyayang, bijak merancang strategi  pengajaran dan pembelajaran, mengenal pasti potensi murid dan memupuk nilai motivasi pada murid. Kesempurnaan keperluan akan menunjukkan cirri-ciri seperti  murid berupaya mempunyai persepsi yang jelas pada realiti hidup, penerimaan pada diri sendiri dan orang lain serta suka mempermudahkan dan berkecuali.

  

No comments:

Post a Comment