Wednesday, May 15, 2013

Tinta Ilmu 3


Falsafah Pendidikan Kebangsaan

    " Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab, berketrampilan dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara."


 
      Falsafah Pendidikan Kebangsaan ( FPK ) adalah teras kepada pelaksanaan sistem pembentukkan sistem pendidikan yang bertunjangkan kepada Rukun Negara. FPK  melambangkan usaha dan hala tuju pendidikan di Malaysia yang ideal dan seimbang  melalui pelaksanaan kurikulum dan dasar pendidikan yang menuju ke arah kecemerlangan  pendidikan dan pemangkin kepada pembentukkan  individu yang dapat memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara.
    Falsafah pendidikan adalah perkara penting dalam pelaksanaan sesuatu sistem pendidikan. Menurut Abd. Fatah Hasan (2001), falsafah pendidikan ialah suatu kepercayaan, pegangan atau prinsip am yang membincangkan pelbagai hal mengenai pendidikan dan pengajaran yang patut dijalankan di sekolah atau di bilik darjah. Falsafah pendidikan merupakan rujukan dan nadi pelaksanaan pendidikan kebangsaan yang merangkumi dasar, hala tuju dan panduan kepada pelaksanaan sistem pendidikan. Sistem pendidikan yang maju di kalangan negara maju hakikatnya mempunyai falsafah pendidikan yang unggul dari segi pelaksanaan  dasar, sistem pendidikan dan kurikulum yang dilaksanakan dengan berkesan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Perkembangan pendidikan di Malaysia sebelum merdeka dan  selepas merdeka seterusnya era milenium telah menjadi pegangan dalam pembentukkan FPK . Falsafah Pendidikan Negara  ( FPN ) telah ditulis pada tahun 1988 dan menjadi Falsafah Pendidikan Kebangsaan ( FPK ) pada 1996 selaras dengan pewartaan Akta Pendidikan 1996. FPK digubal berasaskan Penyata Razak, Laporan Rahman Talib, Akta Pelajaran 1961, Dasar Pelajaran Kebangsaan 1979 dan juga Rukun Negara.
     FPK  mempamerkan  denyut nadi dan  panduan bagi proses  aktiviti pendidikan di Malaysia. Pendidikan negara sebenarnya menganjakkan paradigma ke kedudukan terkehadapan dengan mengungkapkan secara jelas prinsip dan nilai asas yang mendasari dan membentuk sistem pendidikan Malaysia daripada peringkat yang paling rendah pra sekolah hingga kepada peringkat tertinggi  universiti.  FPK menjelaskan hasrat  tujuan dan matlamat pendidikan untuk pembentukkan misi individu dan negara. Kedua-dua tujuan selaras, iaitu untuk melahirkan insan yang berilmu, berakhlak mulia dan bertanggungjawab yang juga akan menjadi seorang warganegara yang baik.  Pendidikan merupakan proses asas dan utama untuk pembinaan insan yang baik, seimbang dan bersepadu yang secara langsung merupakan saluran utama dan yang paling penting untuk menjayakan hasrat dan cita-cita negara.     FPK mentafsirkan falsafah pembentukkan manusia yang berasaskan kepercayaan kepada tuhan dan agama. Matlamat pendidikan adalah untuk membangunkan potensi individu merangkumi aspek diri manusia secara harmonis dan seimbang supaya kesepaduan fitrah diri manusia terpelihara. Berilmu dan berpendidikan harus menghasilkan budi pekerti yang baik dan akhlak yang mulia yang mentunjangi keperibadian insan  menjadi ciri  asas individu,  keluarga, masyarakat dan warganegara yang baik dan terdidik.
    Hasrat pembentukkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani akan merealisasikan rakyat yang produktif yang  mampu memberi sumbangan kepada keluarga, masyarakat dan negara. Negara dapat maju secara mampan dan mendominasi hingga ke peringkat globalisasi dari segi ekonomi, politik, dan sosial dengan semangat FPK yang berteraskan pembentukkan modal insan dan pembentukkan negara bangsa dalam sistem pendidikan kebangsaan. Hasrat negara untuk mencapai status negara maju sepertimana inspirasi Wawasan 2020 adalah mencerminkan semangat FPK.
     Kepentingan pembangunan insan dan pembangunan negara, FPK melahirkan sistem dan dasar  pendidikan di seluruh negara berdasarkan Akta Pendidikan dan Laporan Pendidikan.  FPK bertujuan mewujudkan insan yang seimbang harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha secara berterusan ini adalah untuk melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri  serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara. Walaupun sistem dan dasar pendidikan tertakluk kepada Falsafah Pendidikan Negara, Pendidikan di Malaysia sering berubah mengikut keperluan semasa dan sejajar dengan perubahan aspek , ekonomi, sosial dan politik dalam negara dan globalisasi. Namun begitu, perubahan sistem dan dasar adalah penambahbaikkan kepada pelaksanaan yang sentiasa bertunjangkan kepada Prinsip Rukun Negara.  
     Dirumuskan ,  FPK  merupakan hala tuju  atau panduan terhadap perkara yang berhubung kait dalam proses pendidikan. Matlamat  pendidikan sesebuah negara adalah berdasarkan falsafah pendidikan yang ditetapkan. Dengan pembentukkan FPK maka segala perancangan dalam pendidikan termasuk penetapan dasar, pengisian program pendidikan, penentuan isi kandungan kurikulum, pelaksanaan kurikulum dan sistem pendidikan akan menjadi pemangkin keperluan perkembangan pendidikan negara.



1. Definisi dan Konsep Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
     Falsafah ialah satu disiplin ilmiah yang mengutarakan kebenaran yang umum dan asas. Perkataan falsafah dalam bahasa Melayu berasal daripada bahasa Arab فلسفة yang juga berasal daripada perkataan yunani Φιλοσοφία philosophia, yang bermaksud "cinta kepada hikmah”.    Falsafah ( Philosophy ) beraasal dari dua perkataan Yunani iaitu philo dan Sophia. Philo bermaksud mencintai dan Sophia bermakna kebijaksanaan atau kehikmahan. Oleh demikian, falsafah bermaksud mencintai kebijaksanaan atau kehikmahan. Menegakkan kebenaran adalah intipati kehidupan dalam menjalani kehidupan manusia dan memerlukan kebijaksaan dalam mencari kebenaran.
   Menurut Socrates, falsafah ialah usaha menyelidik bagi membentuk pengetahuan yang murni bagi mencapai kebijaksanaan. Menurut Plato, falsafah ialah usaha mengetahui  segala yang ada berhubung dengan manusia dan kehidupannya untuk mencapai hakikat sebenarnya. Aristotle mendefinisikan falsafah sebagai ilmu disiplin yang menyelidik asas dan sebab segala benda. Al-Farabi mendefinisikan falsafah sebagai ilmu tentang alam yang maujud dan bertujuan menyelidik hakikat yang sebenarnya. Menurut Al-Ghazali , falsafah ialah perbincangan berkaitan soal-soal agama dan ketuhanan semata-mata dan hasil pemikiran manusia yang spekulatif yang berdasarkan ujikaji dan pengalaman yang tajam.
    Ahli-ahli falsafah mencari kebenaran melalui penaakulan daripada yang berlaku dan ramalan yang berlaku berdasarkan pemerhatian atau kajian yang berlaku dalam ketamadunan manusia atau masyarakat setempat dengan penuh hikmah dan kebijaksanaan. . 
     Dalam Oxfort Dictionary (1982) ditakrifkan falsafah sebagai "Seeking after wisdom or knowledge especially that which deals with ultimate   reality, or with the most general causes and principles of things and ideas and human perception and knowledge of them, physical phenomena and ethics" .
     Oleh demikian, dirumuskan bahawa falsafah bermaksud suatu usaha yang dilakukan untuk mencari kebenaran dengan menggunakan kebijaksanaan. Menyatakan falsafah sememangnya memerlukan ketajaman akal, pemantapan ilmu dan keteguhan nilai agar dapat member penjelasan tentang sesuatu perkara secara bijaksana.
    Falsafah Islam ialah falsafah yang berteraskan wahyu, iaitu Al-Quran dan As-Sunnah. Falsafah dari sudut Islam berteraskan kepada prinsip dan matlamat Islam dalam kehidupan.  Falsafah Islam mencari hakikat manusia dan alam semesta ini.  Falsafah Pendidikan Islam  ialah falsafah pendidikan yang berteraskan ruh Islam, iaitu falsafah Islam untuk pendidikan. Al-Syaibany (1991), menyatakan maksud daripada Falsafah Pendidikan Islam ialah menyediakan manusia dengan dan ilmu pengetahaun yang cukup agar ia kenal dirinya serta tugas dan tanggungjawabnya, serta mengetahui cara untuk menjalankan atau melaksanakan tanggungjawabnya sebagai hamba dan khalifah Allah.  Falsafah pendidikan Islam adalah berasaskan Al Quran. Pernyataan Falsafah Pendidikan Islam  berhasrat “ Pendidikan berterusan ke arah perkembangan diri individu dari segi rohani, intelek, emosi dan fizikal yang membawa kepada individu yang beriman, berilmu, berakhlak dan bertakwa dan beramal soleh untuk membina masyarakat harmoni, hormat menghormati dan bantu membantu antara satu sama lain “. Pernyataan  falsafah di atas menunjukkan justifikasi bahawa pendidikan dalam Islam merupakan proses yang berterusan yang membentuk perkembangan individu secara berterusan berteraskan al Quran  atau wahyu Allah swt.
     Menurut Mok Soon Sang (2010) dalam karyanya Falsafah Dan Pendidikan Di Malaysia. Pendidikan mengikut pandangan umum ialah aktiviti-aktiviti yang berkaitan dengan pembentukan dan perkembangan ilmu, kemahiran, kerohanian dan jasmani manusia. Secara khususnya, pendidikan boleh diertikan sebagai aktiviti persekolahan. Ini bermakna pendidikan merupakan aktiviti-aktiviti yang mempunya objektif, rancangan dan organisasi untuk mendidik murid-murid supaya menjadi insan yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia dan menguasai kemahiran tertentu, demi berupaya menyesuaikan diri dalam masyarakatnya pada masa hadapan.
   Berdasarkan kepada huraian definisi falsafah ,  FPK merupakan hasrat pemerintah  sebagai hasrat negara melalui pendidikan untuk menghasilkan warganegara yang baik iaitu insan yang berilmu, berakhlak mulia, bertanggungjawab, berketerampilan, sejahtera diri dan mampu menjaga keharmonian keluarga, masyarakat dan negara. Hasrat negara ini dijayakan melalui pendidikan yang merupakan proses yang berterusan melalui dasar-dasar dan sistem pelaksanaan yang mampan dan holistik mengikuti peredaran pendidikan, sosial, ekonomi dan politik dalam negara dan perubahan globalisasi. Oleh demikian,  definisi Falsafah Pendidikan Kebangsaan Malaysia adalah  seperti berikut , 
     Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dnn segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bertujuan melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serrta memberi  sumbangan terhadap  keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.
    Konsep yang didokong oleh FPK antaranya bertujuan menyatu padukan rakyat Malaysia yang terdiri daripada berbilang kaum dan etnik demi melahirkan masyarakat yang berintegriti dan mampu bermesra dengan pelbagai kaum di seluruh negara. Masyarakat Malaysia yang berbentuk majmuk telah membawa kepada wujudnya Rukun Negara pada tahun 1970 yang dijadikan dasar pendidikan, kewarganegaraan, pembangunan dan perkembangan masyarakat. Rukun Negara ini terdiri daripada lima prinsip yang utama dan bertujuan untuk mencapai perpaduan  yang lebih erat di kalangan seluruh masyarakat Malaysia. Rukun Negara yang mempunyai lima prinsip iaitu Kepercayaan kepada Tuhan, Kesetiaan kepada Raja dan Negara, Keluhuran Perlembagaan, Kedaulatan Undang-Undang, dan Kesopanan dan Kesusilaan.              Maka, berteraskan kepada Rukun Negara, FPK telah diwujudkan pada tahun 1988. Umumnya, konsep pendidikan di Malaysia boleh ditafsir daripada FPK. "
     Pendidikan ialah "usaha sistematik yang disengajakan,yang dibuat oleh sesuatu masyarakat untuk menyampaikan pengetahuan, nilai, sikap dan kemahiran kepada ahlinya, usaha memperkembangkan potensi individu dan perubahan yang berlaku dalam diri manusia ".
   Konsep FPK diterjemahkan melalui elemen yang mentunjangi FPK ialah “Pendidikan suatu usaha berterusan”. Konsep ini adalah sangat penting kerana pendidikan ialah proses pemerolehan ilmu pengetahuan dan kemahiran, serta penyerapan nilai murni supaya menjadi insan yang berilmu pengetahuan, bertenaga mahir serta berahlak mulia. Proses pendidikan ini merupakan proses secara berterusan sepanjang hayat. Pendidikan secara berterusan ini adalah bermula sebagai pendidikan asas peringkat awal kanak-kanak di rumah dan tadika, di sekolah rendah dan sekolah menengah dan diteruskan di peringkat selepas institut pendidikan tinggi, tempat bekerja dan komuniti, atau dengan pembelajaran secara kendiri berbentuk ICTsecara on-line dan melalui media massa. Pendidikan sepanjang hayat membolehkan pelajar  menghadapi dan menangani pelbagai pembangunan yang pesat . Justeru itu, pendidikan secara berterusan ini merupakan hasrat utama FPK.
    Memperkembang potensi individu”. Individu memiliki pelbagai keupayaan, bakat dan potensi seperti intelek, jasmani, emosi dan rohani sejak lahirnya. Kebanyakan potensi ini adalah terpendam dalam kendiri. Fungsi pendidikan ialah memperkembang dan meningkatkan potensi individu supaya mencapai tahap cemerlang. Penjanaan intelek memberi tumpuan kepada ciri-ciri daya berfikir, seperti menguasai kemahiran asas 3M membaca, menulis dan mengira , menguasai kemahiran untuk memperoleh, meningkat dan menyebarkan ilmu dan dapat berfikir secara kritis dan kreatif  serta dapat memanfaatkan ilmu dan kemahiran untuk diri, masyarakat dan negara. Dari segi perkembangan unsur jasmani pula, penekanan tumpuan adalah kepada kesihatan tubuh badan individu, seperti memperkembang kepada tahap keupayaan seperti menjaga kesihatan tubuh badan diri ataupun melakukan riadah dengan sempurna; Menggunakan bakat dan kemahiran teknikal manipulatif dengan cekap, memanfaatkan tenaga fizikal secara berdikari dan untuk kepentingan masyarakat dan akhir sekali ialah meningkatkan daya pengeluaran, demi memberi sumbangan kepada kemajuan negara.  Perkembangan unsur emosi memberi tumpuan kepada perasaan jiwa yang sihat dan kuat, iaitu memperoleh perasaan tenaga dan tingkah laku yang terkawal, memiliki perasaan kasih sayang, memiliki semangat kekitaan yang muhibah, kerjasama dan perpaduan serta mempunyai kemahiran menilai dan menghargai keindahan dan kesenianDalam perkembangan  unsur rohani, penekanan tumpuan ialah kepada sifat kejiwaan dan kebatinan, iaitu mempunyai perasaan menyedari dan mengingati adanya Pencipta, menghargai dan mensyukuri pemberian Pencipta dan dapat memupuk dan membina disiplin kendiri serta membentuk akhlak yang mulia.
   Konsep  Perkembangan potensi secara menyeruluh dan bersepadu “,  perkembangan potensi individu tidak lengkap dan sempurna jika dilakukan secara berasingan. Ia harus diperkembangan secara menyeruluh dan bersepadu. Pembentuk insan yang berilmu pengetahuan, bertenaga mahir serta berakhlak mulia dengan sempurna, aktiviti kokurikulum harus juga diberi penekanan, di samping kurikulum akademik yang dilaksanakan dalam bilik darjah. Potensi yang ada pada diri individu hendaklah diperkembangkan ke peringkat optimum dengan cara mengintegrasi bakat dan kebolehannya.
    Konsep “membentuk insan yang seimbang dan harmonis “, umumnya adalah untuk melahirkan insan yang berilmu pengetahuan, bertenaga mahir, berakhlak mahir, mempunyai kepercayaan kepada Tuhan, mempunyai jiwa dan fikiran yang tenteram, tubuh badan sihat dan cergas, serta kematangan emosi dan sosial. Insan yang seimbang dan harmonis merupakan potensinya, iaitu intelek, jasmani, emosi, sosial dan rohani, telah diperkembangkan secara menyeruluh, bersepadu dan dalam tahap optimum.  Insan  adalah individu yang memiliki kesedaran dan keinsafan terhadap tanggungjawab diri, keluarga dan negara. Individu ini akan sentiasa beriktiar dan berusaha menyelesaikan masalah yang dihadapi, dan melaksanakan tangungjawab sebagai anggota masyarakat yang berguna, demi kemajuan diri, keluarga, bangsa dan negara.
     Konsep “ kepercayaan kepada Tuhan”, adalah merupakan keyakinan bahawa manusia dan alam sekitar tidak terjadi secara sendiri tetapi ada Penciptanya, dan hukum-hukum alam adalah hukum-hukum Tuhan. Oleh itu, manusia harus patuh kepada Tuhan dengan memikul amanah dan bertanggungjawab kepada Tuhan dalam usaha mentadbir dan memakmurkan alamnya. Maka, kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan memberi tumpuan seperti mengakui wujudnya Pencipta, mengakui manusia dan alam dijadikan oleh penciptanya, mengetahui hukum dan fenomena alam adalah peraturan yang ditetapkan oleh Pencipta, menyedari manusia dijadikan untuk memajukan alam atau menyedari manusia bertanggungjawab sepenuhnya ke atas perbuatan diri sendiri dan seterusnya melakukan kebaikan dan menghindari perbuatan kejahatan.
     Konsep “ rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan  adalah menekankan dan menyaran rakyat yang memiliki pengetahuan dengan  membaca, cintakan ilmu pengetahuan serta akan menggunakannya untuk manfaat diri dan orang lain. Rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan merupakan rakyat yang memiliki ciri-ciri seperti mencintai ilmu pengetahuan iaitu gemar membaca, sentiasa berusaha menambah ilmu pengetahuan dan  berusaha meningkatkan dan menyebarkan  ilmu pengetahuan di samping memanfaatkan ilmu untuk kebaikan diri dan orang lain serta berfikiran terbuka luas dan mendalam.
     Konsep “ rakyat Malaysia yang berketrampilan “ adalah berhasrat melahirkan individu yang mempunyai ilmu pengetahuan dan kemahiran sentiasa rela memberi sumbangannya demi kemajuan negara dengan cekap dan sempuma. Rakyat Malaysia yang berketrampilan merupakan rakyat yang memiliki ciri-ciri seperti berilmu pengetahuan dan berkelayakan yang sesuai dengan tugas yang dipertanggungjawabkan dan mempunyai kemahiran yang sesuai dalam perlaksanaan tugasnya secara cekap dan sempuma
     Konsep “rakyat Malaysia yang berakhlak mulia  menyaran rakyat perlu  memiliki tingkah laku yang bersopan santun, berdisiplin dan bersepadu, dan mengamalkannya dalam kehidupan harian. Secara umumnya, rakyat Malaysia yang berakhlak mulia ialah rakyat yang memperoleh ciri-ciri seperti mengetahui yang mana nilai baik dan mana yang buruk atau menyerdari kesan dan akibat daripada perbuatan baik dan buruk, mempunyai keyakinan terhadap nilai murni dan dapat menghayati nilai kerohanian kemanusian serta kewarganegaraan serta mengamalkan perlakuan baik dan mengelakkan perbuatan buruk.
      Konsep “ rakyat Malaysia yang bertanggungjawab “  juga ditekankan kerana rakyat yang mempunyai tanggungjawab yang sempurna tehadap Tuhan, bangsa dan negara, akan melaksanakan tugasnya dengan cekap, bersih dan amanah. Rakyat Malaysia yang bertanggungjawab ialah rakyat yang memiliki ciri-ciri seperti menyedari tugas dan tanggungjawab harus dilaksanakan dengan sempurna, sentiasa berusaha meningkatkan daya pengeluaran dengan  mematuhi peraturan dan undang-undang negara dan berusaha memajukan diri, keluarga, masyarakat, bangsa, negara dan agama.
         Konsep “ rakyat Malaysia yang berkeupayaan menikmati kesejahteraan diri “. Melalui perkembangan potensi individu secara menyeruluh, rakyat akan dapat memiliki jiwa yang tenteram untuk memahami keperluannya sendiri, keluarga, masyarakat, agama dan negara. Rakyat Malaysia yang berupaya mencapai kesejahteraan diri ialah rakyat yang memiliki keupayaan seperti daya katahanan diri yang kuat untuk menangani cabaran hidup dari semasa ke semasa, berfikiran waras dengan jiwa tenang dan tubuh badan yang sihat dan memperoleh kemahiran untuk mewujudkan perhubungan yang baik.
      Konsep “rakyat Malaysia yang dapat memberi sumbangan”. Sebenarnya, melalui latihan, rakyat boleh menggnunakan tenaganya yang mahir, produktif dan inovatif untuk mempertingkatkan daya pengeluaran ke arah pembangunan negara. Rakyat Malaysia yang dapat memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara ialah rakyat yang memeroleh keupayaan seperti memupuk keharmonian keluarga, semangat kerjasama, kekitaan, perpaduan, muhibah, tolerensi dan hormat dan menguasai kemahiran sains dan teknologi untuk perkembangan dan kemajuan negara. Selain itu, individu ini juga dapat mengekalkan kestabilan negara dengan mematuhi, mengekalkan dan mempertahankan Perlembangan sebagai menghayati dan mengamalkan prinsip-prinsip Rukun Negara dan bersemangat patriotik dan cintakan negara.
     Kesimpulan, berpandukan kepada pernyataan FPK, adalah difahamkan bahawa pendidikan di Malaysia merupakan suatu konsep yang berusaha mengembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu, demi menwujudkan insan yang harmonis dan seimbang berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Manakala matlamat pendidikan ialah melahirkan rakyat yang berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab, berupaya mencapai kesejahteraan dan memberi sumbangan untuk keharmonian dan kemakmuran negara. Konsep yang diterjemahkan melalui FPK adalah untuk pembentukkan negara bangsa dan pembangunan negara.

2. Pembentukan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
    Asas pembentukan FPK adalah bermatlamat pembentukkan  negara bangsa, kestabilan politik, ekonomi dan pendidikan. Dasar pendidikan yang mantap akan menjadi asas kepada rujukan berfokus untuk mengelakkan daripada konflik seperti masalah perpaduan kaum, ketidakpuasan hati antara kaum dan perpecahan. Keadaan ini akan menyumbang kepada masalah pembangunan, keamanan dan kemajuan sesebuah negara. Dasar pendidikan negara adalah manisfestasi daripada Falsafah Pendidikan yang mula ditulis pada tahun 1988, falsafah-falsafah yang terkandung didalamnya mengandungi matlamat, pelaksanaan pendidikan, ciri-ciri yang hendak dibentuk dalam diri individu dan hal-hal yang terkait dengan bidang pendidikan. Sebelum tahun 1988, falsafah pendidikan bersifat tersirat sahaja iaitu hanya merujuk kepada perkara-perkara asas daripada dasar kerajaan seperti Rukun Negara, Dasar Ekonomi dan ideologi kerajaan pemerintah ketika itu.
     Pembentukan Falsafah Pendidikan Negara bermula daripada pembentukan negara Malaysia yang merdeka dah berdaulat, ia bermula sejak Malaysia menuntuk kemerdekaan daripada penjajah British. Dasar Pecah dan Perintah oleh pihak penjajah Inggeris pada sekian lamanya telah menjadi dasar pendidikan ketika itu, usaha-usaha perpaduan sama ada antara suku kaum yang ada atau antara penduduk luar bandar dengan penduduk bandar. Keadaan ini melahirkan kepada hala tuju pendidikan rakyat yang kabur pada ketika itu, sekolah-sekolah vernakular yang diperkenalkan lebih kepada pengekalan ideologi dan identiti satu-satu kaum sahaja dan asasnya bersifat tidak kukuh.
     Perkembangan sistem pendidikan terus berkembang secara perlahan dan berterusan, tetapi masih lagi wujud isu-isu seperti pengekalan identiti kaum sendiri, tiada tujuan pendidikan untuk kemajuan dan pembangunan negara bangsa serta tiada usaha untuk tujuan perpaduan kaum bagi pembentukan negara Malaysia. Falsafah pendidikan ketika itu tidak secara tersirat, malah hanya bertujuan untuk memenuhi keperluan kepada satu-satu kaum sahaja pada masa itu sahaja. Kesan daripada dasar pecah dan perintah oleh penjajah berjaya mewujudkan keadaan yang tidak stabil dan bersatu padu ini, tujuan penjajah untuk menangguh kemerdekaan Tanah Melayu ketika itu jelas dengan menjadikan alasan perpaduan kaum tidak dicapai ketika itu.
    Sejarah pembentukkan FPK dengan Perakuan 191 menegaskan “ Pendidikan di negara ini adalah untuk mencapai perkembangan murid yang menyeluruh, iaitu perkembangan yang meliputi aspek kognitif atau intelek, jasmani, sosial, emosi, sikap dan nilai-nilai etika pada murid-murid dan generasi akan datang. Laporan Jawatankuasa Kabinet, 1979, dibentuk adalah hasil daripada maklum balas dan laporan daripada Jawatankuasa Kabinet tahun 1974. Pembentukan Jawatankuasa Kabinet tahun 1974, adalah kerana berlakunya peristiwa rusuhan kaum 13 Mei 1969, pembentukan Rukunegara, 1970 dan pelancaran Dasar Ekonomi Baru, 1970. Peristiwa-peristiwa tersebut, telah mendorong kerajaan mengkaji semula dasar pendidikan kebangsaan sebelum ini yang kurang menitikberatkan perpaduan negara dan memajukan aspek sosial, ekonomi dan politik untuk membangunkan bangsa dan negara. Laporan Jawatankuasa Kabinet, 1979, yang menitikberatkan aspek nilai hanya diistiharkan pada tahun 1998 dan dijelmakan secara rasmi melalui Falsafah Pendidikan Negara pada tahun 1988. Menurut Akta Pendidikan tahun 1996, Falsafah Pendidikan Negara tahun 1988, telah digantikan dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan pada tahun 1996 (Kementerian Pendidikan, 1999).
     Selain itu, Laporan Jawatankuasa Kabinet, 1979 juga, telah menetapkan secara tersurat dan tersirat penentuan wajah dan jenis warganegara Malaysia yang perlu dibentuk melalui sistem pendidikan di Malaysia. Keperihatinan dan hasrat Jawatankuasa tersebut dirakamkan seperti berikut “ Mereka bukan sahaja perlu cekap bahkan perlu boleh berfikir dan bertindak dengan baik sama ada secara sendiri mahu pun secara beramai-ramai dengan berpandukan punca-punca akhlak yang mulia. Tegasnya individu yang lahir dari sistem persekolahan negara perlu selaras dengan tujuan pembangunan kemanusiaan.
Ringkasnya, berdasarkan Laporan Jawatankuasa Kabinet, 1979, peranan pendidikan tidak lagi hanya ditumpukan kepada perpaduan negara dan pengeluaran sumber tenaga manusia, tetapi pendidikan turut ditumpukan kepada pembentukan keperibadian insan selaras dengan pembangunan kemanusiaan. Falsafah Pendidikan Kebangsaan, 1996, telah menetapkan matlamat pendidikan negara dengan jelas, iaitu pendidikan ke arah melahirkan insan, masyarakat dan warganegara yang baik.
     Faktor agama, Agama Islam ialah agama rasmi bagi negara Malaysia tetapi agama lain juga bebas dianuti mengikut undang-undang negara. Dalam pelbagai anutan agama, khasnya agama Islam merupakan faktor- faktor yang penting sebagai pertimbangan asas dalam proses penggubalan FPK. Unsur agama ini dapat dihayati daripada pernyataannya “menwujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan.”
     Faktor sosial pula, masyarakat Malaysia terdiri daripada berbilang kaum. Seperti yang diketahui, keharmonian dan kemakmuran negara adalah bergantung kepada amalan sikap toleransi, bekerjasama dan hormat-menghormati antara satu sama lain. Sikap yang positif ini adalah amat penting dalam usaha mencapai perpaduan yang merupakan kriteria yang paling penting untuk mewujudkan keadaan sosial yang stabil. Tujuan mencapai perpaduan kaum telah menjadi salah satu matlamat pendidikan yang dinyatakan dalam FPK,  “melahirkan rakyat Malaysia memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.”
      Faktor politik , sebagaimana yang diketahui umum, FPK digubah berlandaskan kepada ideologi negara yang dicerminkan dalam dokumen-dokumen rasmi seperti Laporan Pendidikan, Rancangan Malaysia dan Rukun Negara. Di  dalam usaha membentuk ideologi negara, pengaruh politik memainkan peranan penting dalam penentuan dasar pendidikan negara. Sehubungan ini, matlamat pencapaian perpaduan kaum menjadi pertimbangan asas dalam penggubalan FPK. Matlamat ini dapat diperlihatkan daripada pernyataan FPK, sebagaimana yang telah dihuraikan dalam pengaruh faktor sosial tersebut di atas
      Faktor ekonomi, rakyat Malaysia yang terlatih dalam pelbagai kemahiran dapat membantu negara memperkembang ekonomi dengan meningkatkan daya pengeluarannya. Tujuan ini dapat dicapai dengan melahirkan  rakyat  Malaysia  yang  berilmu pengetahuan, berketrampilan, bertanggungjawab dan berupayaan memberi sumbangan terhadap kemakmuran negara. Cita-cita memperkembang ekonomi Malaysia telah menjadi salah satu matlamat pendidika negara yang dinyatakan dalam FPK.
     Faktor individu seperti potensi individu dapat dikembangkan melalui proses pendidikan. Potensi individu ini meliputi aspek-aspek intelek rohani, emosi dan jasmani. Perkembangan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu akan menjadi insan yang seimbang dan harmonis. Insan  yang  seimbang dan harmonis  sentiasa  mengamalkan sikap bersyukur, sentiasa  menikmati  ketenteraman  jiwa serta bersedia mengnadapi cabaran hidup dengan tenang. Cita-cita melahirkan individu yang seimbang dan harmonis merupakan pernyataan utama dalam kandungan FPK
     Faktor universal atau sejagat, penggubalan FPK pula tidak terpisah daripada pengaruh perkembangan sistem pendidikan antarabangsa. Sehubungan ini, idea-idea yang dihasilkan daripada seminar pendidikan antarabangsa pula membawa pengaruhnya ke atas FPK. Misalnya, program pendemokrasian pendidikan, pensarwajagatan pendidikan dan pendidikan seumur hidup dirancangkan oleh UNESCO dalam tahun 1980-an telah dimanifestikan dalam pernyataan  FPK  sebagai “Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan…” Ini jelaslah mencerminkan konsep pendidikan seumur hidup
    Kesimpulannya, perkembangan, kemajuan serta pembangunan  negara Malaysia bergantung kepada kerjasama negara-negara antarabangsa. Malaysia sejak awal pembentukannya pernah memainkan peranannya di arena antarabangsa dalam usaha menjamin keamanan, keadilan dan kesejahteraan untuk negara sendiri dan sejagat. Usaha kerjasama sejagat ini akan terus dipikul oleh generasi-generasi mendatang. Sehubungan ini, program pendidikan negara hendaklah merangkumi aspek sejagat yang boleh melahirkan warganegara yang berilmu pengetahuan, berketrampilan dan berakhlak mulia, bukan sahaja berupaya berkhidmat dan memberi sumbangan kepada negara, tetapi juga berupaya memberi jasa ke arah kemajuan, keamanan dan kestabilan antarabangsa.
    Dasar-dasar kerajaan dalam pendidikan semenjak mencapai kemerdekaan 1957, juga mempunyai impak kepada pembentukkan FPK. Dasar-dasar pendidikan selepas kemerdekaan adalah sangat berkait rapat dalam dasar FPK. Isu atau dasar yang menyentuh dan melibatkan bahasa, jenis sekolah, sistem kurikulum dan laporan-laporan pendidikan telah menjadi denyut kepada pembentukkan FPK.

3. Peranan dan Sumbangan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
     Peranan dan sumbangan FPK dilihat melalui implikasinya terhadap sistem pendidikan. Implikasi Falsafah Pendidikan Kebangsaan ini dapat dibahagikan kepada peranan dan sumbangan FPK kepada pelaksanaan kurikulum, pendidik dan institusi pendidikan negara.
    Kurikulum di sekolah mengalami perubahan sukatan pelajaran yang berorientasikan kepada program bersepadu. Setiap institusi sekolah menerima sukatan pelajaran yang sama dan selaras. Ini adalah bertepatan dengan matlamat FPK yang ingin melahirkan individu yang seimbang. Bahan-bahan pelajaran yang dibekalkan juga diserapkan di dalamnya nilai-nilai murni dengan tujuan untuk mencapai matlamat FPK. Sistem pendidikan juga diubah menjadi pendidikan yang umum. Semua rakyat mampu untuk ke sekolah tetapi berlainan pada zaman dahulu hanya golongan berada sahaja yang mampu untuk ke sekolah. Pelajaran untuk melatih pelajar mahir dalam teknologi pula diserapkan bagi membawa Malaysia ke arah yang maju dan tidak ketinggalan. 
    FPK menggalakkan guru memahami sistem pendidikan selain daripada membimbing guru melaksanakan fungsi pendidikan. Ia boleh diperolehi di mana-mana dan bila-bila diperlukan. Guru boleh menjadi ejen perubahan untuk mendidik dan mengeluarkan generasi yang bertanggungjawab membantu merealisasikan matlamat dan aspirasi FPK dan Visi 2020. Guru mendedahkan sesuatu kepada pelajar bagi meningkatkan pengetahuan dan kemahiran terutamanya dalam ICT untuk membolehkan pelajar mengikuti perubahan sistem pendidikan yang berteraskan teknologi. Guru mempunyai sikap bertanggungjawab sepenuhnya untuk menjadi guru yang baik, sentiasa cuba berlatih dan mendapatkan apa yang telah dipelajari untuk memenuhi matlamat dan aspirasi falsafah ini. Pada masa yang sama guru bertindak sebagai pengawal kepada aktiviti negatif. Guru memperkembangkan dan memperkayakan pendidikan melalui perkembangan kurikulum bilik darjah, seperti, menjalankan aktiviti dan lembaran kerja yang diusahakan oleh guru.
     Institusi pendidikan juga mengalami perubahan demi untuk merealisasikan matlamat FPK. Pelbagai perubahan telah dilakukan. Kemudahan-kemudahan di sekolah diubah dan ditambah supaya pelajar mampu untuk merperkembangkan kemahiran mereka dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Ini adalah untuk melahirkan individu yang sempurna dan seimbang. Budaya di sekolah juga diubah untuk memupuk nilai-nilai murni di dalam diri pelajar supaya supaya saling bekerjasama, toleransi dan mengamalkan sikap perpaduan. Ini adalah matlamat FPK iaitu melahirkan individu yang mampu untuk menyumbangkan keharmonian kepada negara. Suasana di sekolah juga diubah untuk melahirkan pelajar yang cintakan ilmu dan membentuk budaya membaca di kalangan mereka. 
    FPK juga memain peranan sebagai inspirasi melahirkan rakyat yang bertangungjawab dan boleh memenuhi kewajibannya sebagai seorang warganegara. Menghasilkan rakyat yang progresif, mahir serta cekap supaya membolehkannya berupaya melaksanakan tugas secara produktif serta sempurna, demi memberikan sumbangan terhadap kemajuan dan pembangunan.Melahirkan rakyat yang boleh memahami dan menerima serta mengamalkan prinsip-prinsip dan cita-cita demokrasi mengikut perlembagaan .Melahirkan rakyat yang taat setia kepada Raja dan cinta kepada Negara.Melahirkan rakyat yang memahami serta mengamalkan prinsip-prinsip Rukun Negara, dan bersikap toleransi, demi wujudnya perpaduan rakyat berbilang kaum .Mengurangkan jurang perbezaan antara kaum dengan membekalkan kemudahan-kemudahan asas pendidikan kepada golongan yang kurang berada.
     FPK berperanan satu landasan negara kearah membentuk satu sistem pendidikan yang seimbang. FPK yang menjadi asas dan sumber inspirasi kepada semua rangka kearah pembangunan pendidikan ini sebenarnya mempunyai beberapa unsur-unsur penting yang perlu difahami oleh setiap ahli masyarakat sama ada warga pendidik, para pelajar, mahupun sesiapa sahaja rakyat Malaysia. Unsur yang pertama ialah “Pendidikan Suatu Usaha Berterusan”. Ungkapan “tuntutlah ilmu sampai keliang lahad” merupakan satu ungkapan yang sangat sesuai bagi menterjemah isi penting ini. Pendidikan merupakan satu proses yang berterusan sepanjang hayat iaitu bermula dari bayi sehinggalah kita meninggal dunia. Proses pemerolehan, pemindahan pengetahuan dan penerapan nilai-nilai murni dalam pendidikan merupakan satu perkara yang tidak dapat dipisahkan lagi. Pendidikan sudah bermula sejak kita berada dirumah lagi, seterusnya pendidikan secara formal di sekolah, institut pengajian tinggi dan sebagainya. Jika dilihat dari perspektif lain, pendidikan suatu usaha berterusan ini membolehkan berlakunya perkembangan ilmu yang kritikal, seimbang dan mampu untuk melahirkan modal insan yang menjadi matlamat utama negara kita pada masa sekarang. Sehubungan dengan itu, pendidikan secara berterusan merupakan satu elemen penting dalam FPK.
     Peranan FPK sebagai  memperkembang potensi individu. Potensi individu ini boleh dibahagikan kepada empat unsur intelek, jasmani, emosi, dan rohani. Melalui pendidikan potensi individu boleh di perkembangkan dan di gilap. Unsur jasmani ialah unsur fizikal individu iaitu berkaitan anggota tubuh badan. Perkembangan dan kecerdasan fizikal amat penting untuk kecerdasan mental kerana ianya merupakan satu perkara yang amat berkait rapat. Unsur emosi pula ialah berkaitan dengan jiwa individu yang mana memberi kawalan kuat kepada semangat perpaduan dan sebagainya. Perkembangan emosi yang sempurna mampu untuk mengawal tingkah laku yang baik. Unsur rohani pula merangkumi unsur berkaitan kalbu iaitu hubungan antara manusia dengan penciptanya. Unsur rohani ini lebih menjurus kepada amalan keagamaan. Unsur terakhir ialah unsur intelek iaitu berkaitan daya berfikir. Intelek penting kerana dengan unsur intelek, pelbagai masalah sukar dapat diselesaikan dengan tepat. Semua unsur-unsur ini membantu dalam perkembangan potensi individu dan menjadi asas kepada FPK.
    Peranan FPK memperkembangkan  potensi individu telah membawa kepada perkembangan potensi secara menyeluruh dan bersepadu. Perkembangan secara menyeluruh dan bersepadu ini merangkumi perkembangan individu yang maksima pada jalan atau cara yang tepat bagi membantu menggilap potensi yang ada dalam diri individu tersebut.
    Peranan sebagai lamdasan pembentukkan insan yang seimbang dan harmonis. Maksud seimbang dan harmonis disini ialah insan yang berilmu pengetahuan, mempunyai akhlak mulia, percaya dan yakin kepada tuhan, mempunyai jiwa dan fikiran yang tenteram, sihat tubuh badan, serta matang dari segi emosi dan sosialnya. Insan yang seimbang dan harmoni ini mempunyai jasmani, emosi, rohani dan intelek yang telah diperkembangkan secara kritikal dan bersepadu. Hal ini dapat dilihat dalam kehidupan harian atau tingkah laku individu yang bertanggungjawab, menghormati orang lain, mempunyai kesedaran kendiri yang tinggi dan mampu menyelesaikan masalah yang dihadapi dengan tenang dan cepat.
Unsur seterusnya iaitu unsur kelima ialah kepercayaan dan kepatuhan kepada tuhan. Perkara ini memberi penekanan kepada beberapa perkara penting seperti mengakui wujudnya Pencipta, mengakui manusi dan alam dijadikan oleh Pencipta, mengetahui tentang percaturan yang telah dilakukan oleh Tuhan, faham bahawa manusia dijadikan untuk menjadi khalifah di muka bumi ini dan bertanggungjawab terhadap apa yang dilakukan, menjauhi kemungkaran dan melakukan kebaikan, mengikuti dan mengamalkan ajaran agama, dan yang terakhir sekali ialah sentiasa mengukuhkan kepercayaan beragama.
       Peranan membina individu yang berilmu pengetahuan ialah individu yang  bersedia berkongsi ilmu dan menggunakan ilmu untuk manfaat bersama. Antara ciri-ciri individu yang berilmu pengetahuan ialah individu yang mencintai ilmu pengetahuan, minat mentelaah, berfikiran global, berusaha berkongsi ilmu dan menambah ilmu pengetahuan yang sedia ada.
     Peranan membentuk rakyat Malaysia yang berketrampilan iaitu rakyat yang bukan sahaja berilmu pengetahuan, malahan rakyat yang mahir dalam melakukan tugasan dan mampu menjadi rakyat yang inovatif. Selain itu, rakyat yang berketrampilan juga merupakan rakyat yang melaksanakan amanah yang diberikan kepadanya dengan adanya kemahiran yang tepat dan bersesuaian dengan kehendak. Rakyat Malaysia yang berakhlak mulia merupakan unsur yang seterusnya dimana perkara utama yang dituntut adalah rakyat yang mampu untuk menilai mana satu yang baik dan mana satu yang buruk. Kebolehan berfikir jauh dalam menimbang kesan dan akibat sesuatu perkara dan yakin dalam perkara murni yang dilakukan merupakan ciri-ciri yang perlu ada dalam rakyat Malaysia yang berakhlak mulia.
   FPK juga sebagai galas membentuk individu tanggungjawab merupakan amanah yang wajib dilaksanakan dengan sempurna . Undang-undang, perlembagaan negara perlulah dihormati dan dipatuhi agar keamanan negara, perpaduan kaum dan kerukunan bermasyarakat  dapat dijaga dan harmonis.
   FPK menggariskan matlamat dan peranan adalah membentuk rakyat Malaysia yang dapat memberi sumbangan kepada masyarakat, agama, dan negara. Wujudnya rakyat Malaysia yang mampu memberi sumbangan akan membantu pembangunan negara dengan melahirkan keluarga yang harmoni dan mempunyai nilai-nialai murni seperti semangat kerjasama dan perpaduan.

4. Cabaran dan Halangan Falsafah Pendidikan Kebangsaan

     Falsafah pendidikan sangat penting dalam menentukan nilai, hala tuju pendidikan dan mengukuhkan sistem pendidikan. Dalam menekankan pembangunan kemanusiaan, FPK perlulah seiring dengan kemahuan semasa. Pendidikan pada masa kini amat terbuka dengan teknologi yang membolehkan mereka mendapatkan maklumat di hujung jari. Jika dulu semua maklumat hanya didapati di sekolah, tapi kini semua  maklumat dapat diakses melalui internet. Jesteru itu, pelaksanaan falsafah pendidikan hendaklah sejajar dengan kemahuan  semasa dan sejajar dengan teknologi yang bakal diterokai oleh para pelajar. 
   Dalam melaksanakan sumber manusia menjelang Wawasan 2020, FPK berfungsi melahirkan kepimpinan institusi dan pentadbiran sekolah yang berwibawa untuk merealisasikan hasrat FPK. Peranan kepemimpinan di peringkat sekolah mestilah dalam bentuk instructional leader yang memainkan peranan tertentu pada tahap serta kedudukan masing-masing untuk melaksanakan sesuatu progam pendidikan. Kepimpinan pendidikan juga haruslah berperanan sebagai transformational  leader iaitu sebagai agen transformasi perubahan. Pemimpin sekolah yang proaktif akan sentiasa membuat jangkaan-jangkaan tentang perubahan yang sedang dan bakal berlaku agar sentiasa berada dalam keadaan bersedia. Pemimpin sekolah mestilah juga mampu dan berupaya membimbing guru-guru di bawah pengawasannya untuk menjadi lebih berkesan.
        Penekanan dalam pembudayaan budaya sekolah berbentuk kebangsaan. Budaya sekolah, kadang kala dikenali sebagai iklim sekolah merupakan salah satu aspek yang penting dalam merealisasikan FPK. Iklim sekolah yang terbuka menggalakkan murid bebas berinteraksi di antara murid dengan murid, murid dengan guru serta bebas melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti sekolah. Guru pula boleh bekerja dalam keadaan yang mesra, berasa tenteram serta melaksanakan tugas dengan adil, dedikasi, gembira dan sempurna.
        FPK berhasrat untuk melahirkan individu yang seimbang. Gerak kerja kokurikulum dilaksanakan di sekolah diharapkan akan menyemai sifat-sifat kepemimpinan, kerjasama, tolong-menolong dan sedia berkhidmat di kalangan pelajar. Aktiviti kokurikulum juga perlu dirancang supaya pelajar mempunyai perseimbangan antara perkembangan mental dengan perkembangan sosial, jasmani dan rohani. Pelaksanaan kokurikulum cuba melihat minat dan bakat pelajard. Namun, aktiviti kokurikulum di pandang sepi akibat mengejar keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan. Penglibatan pelajar hanya sebagai mencukupkan syarat penyertaan dalam ko-kurikulum. Kegiatan kokurikulum bertujuan untuk mewujudkan dan mempertingkatkan suasana sekolah yang lebih menarik dan menggembirakan murid-murid. Selain itu, perhubungan antara guru dengan murid juga dapat diwujudkan.
    Cabaran dalam menangani masalah disiplin. Institusi pendidikan dari pra sekolah hingga ke universiti adalah sebagai agen sosial utama bertanggungjawab untuk membanteras masalah disiplin hingga ke peringkat akar umbi. Iklim dan persekitaran sekolah yang kondusif perlu diwujudkan bagi merangsang perkembangan murid dari aspek jasmani, emosi, rohani dan intelek sejajar dengan kemahuan FPK. Takrifan disiplin sebagai kesanggupan seseorang individu untuk menghormati dan mematuhi undang-undang, sama ada disiplin itu dikenakan dari luar atau dengan kerelaan sendiri; juga kesanggupan seseorang bekerja atau membuat sesuatu dengan cukup tertib, kesanggupan menghormati hak individu lain, mengamalkan tingkah laku hormat-menghormati di antara satu dengan lain dan mempunyai semangat tolong-menolong dan membaiki keadaan yang sedia ada menerusi usaha yang membina serta sanggup berkhidmat untuk masyarakat. Dunia pendidikan semakin rencam dengan perbagai isu disiplin telah menjejaskan hasrat FPK. Media massa, rakan sebaya dan pelanggaran norma budaya telah menjadi umpama duri dalam daging dalam merealisasikan hasrat FPK.
     Bahasa Melayu merupakan bahasa kebangsaan. Melalui FPK  kita dapat menerapkan kefahaman dalam diri pelajar tentang kepentingan mempelajari bahasa Melayu. Bahasa Melayu yang merupakan bahasa pertuturan bukan hanya perlu dipelajari malahan perlu dikuasai secara mendalam oleh  pelajar dan guru . Melalui FPK , seorang guru mampu menjadi guru yang berkeperibadian lebih unggul dan melahirkan pelajar yang seimbang dari segi jasmani, rohani, emosi, intelektual, dan sosial. Pelajar yang mampu bertutur dengan menggunakan bahasa kebangsaan dengan baik akan melahirkan individu yang cinta akan negara dan mampu berbakti kepada nusa dan bangsa. Menjadi hasrat FPK untuk melihat pelbagai kaum pelajar berinteraksi berbahasa kebangsaan tanpa rasa curiga . Namun, cabaran berlaku apabila wujudnya sistem persekolah sekolah rendah kepada Sekolah Kebangsaan ( SK ), Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil atau Cina ( SJKT/C ). Kewujudan sistem begini sebenar menjuruskan kepada kehendak pelaksanaan bahasa kebangsaan masih dipinggirkan di SJKT/C.
      Keterbukaan pendidikan dalam menerima iklim pendidikan globalisasi adalah cabaran terhebat dalam dunia pendidikan masa kini. Adakah sistem atau dasar pendidikan negara telah bersedia untuk menerima cabaran dalam perkembangan pendidikan kini? Kamus Dewan edisi keempat, menyatakan globalisasi membawa definisi proses yang membolehkan sesuatu aktiviti seperti ekonomi, kebudayaandan sebagainya disebarkan atau diperluas ke peringkat antarabangsa atau keseluruh dunia, terutamanya dengan adanya kemudahan sistem komunikasi sertadasar terbuka. Menurut Syed Ismail dan Ahmad Subki (2010), globalisasi membawa maksud satu cara hidup dunia tanpassempadan dan saling berkaitan antara satu sama lain. Selain itu, ia merujuk kepada perpindahan nilai, terutamanya cara berfikir dan gaya bertindak dari satu daerah dunia kepada daerah dunia yang lain globalisasi pendidikan akan memberi tekanan kepada guru agar dapat mengubah cara pengajaran tradisional kepada pengajaran moden serta berpandukan kepada hasil dapatan penyelidikan pendidikan yang terkini. Globalisasi dalam sistem pendidikan negara telah memberi banyak kesan terhadap pendidikan negara pada hari ini. Tindak balas daripada keterbukaan idea dalam keperluan dunia pendidikan hari ini telah memberi kesan cabaran. Maklumat dan keterbukaan pemikiran diluar fahaman dan semangat Rukun Negara yang menjadi asas kepada FPK akan menjadi cabaran kepada pendidikan .

5. Cadangan Pemantapan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

      Berdasarkan FPK,  memahami konsep-konsep yang ingin dilaksanakan oleh FPK dalam sistem pendidikan di Malaysia. FPK menjadi penanda aras kepada perkembangan sistem pendidikan di Malaysia ini.   Walaupun telah menjadi penanda aras dalam sistem pendidikan yang mantap sejak diwujudkan namun terdapat perkara-perkara yang perlu dilihat semula agar hasrat FPK menjadi  kenyataan yang jitu dan pegangan  semua pihak di Malaysia. Golongan sasaran pelajar, warga pendidik, badan bukan kerajaan, masyarakat, ahli politik dan kerajaan perlulah bersatu hati dan semangat untuk merealisasikan hasrat FPK.
     Globalisasi pendidikan yang pesat berkembang ini sebenarnya telah membentuk ke arah penambahbaikkan  dalam usaha untuk mencapai misi dan visi pendidikan negara iaitu meningkatkan taraf pendidikan bertaraf dunia. Menurut Hussain Mohamed (1998) globalisasi menyebabkan pendidikan negara lebih terbuka kepada dunia luar samada untuk belajar mahupun menubuhkan cawangan atau hub universiti luar di negara kita. Malaysia sebagai Pusat Kecemerlangan Pendidikan Dunia. pembelajaran berterusan, penggunaan teknologi telekomunikasi dan maklumat, pengurusan pendidikan, pembentukan jati diri murid serta kualiti guru. Oleh demikian , pendidikan di Malaysia perlu berani untuk bertaraf globalisasi agar pendidikan di Malaysia mampu melahirkan individu yang menyumbangkan insan bukan sahaja berkhidmat dalam negara tetapi mampu menjadi produk yang boleh bersaing di peringkat antarabangsa. FPK melalui dasar pelaksanaannya dalam melahirkan individu yang mempunyai keseimbangan dan harmonis dari segi jasmani,emosi, rohani, serta intelek, sebenarnya mampu untuk melahirkan individu yang unggul dan glokal.
      Pelaksanaan program-program yang mempunyai nilai moral, jati diri dan norma pendidikan budaya  di sekolah perlu diperkasakan dengan hal berkaitan keperibadian pelajar dan guru,budaya sekolah serta aktiviti-aktiviti kokurikulum perlu diberi penekanan dalam usaha membentuk moral dan rohani pelajar yang baik dan sempurna. Dalam usaha untuk membentuk jati diri murid,seharusnya perkara yang paling dekat dengan mereka di sekolah perlu diberi perhatian oleh semua pihakiaitu keperibadian guru. Guru merupakan insan yang paling rapat dengan pelajar di sekolah sepatutnya menampilkan perwatakan yang positif ketika sesi pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Perwatakan dan sifat guru yang amanah, bersopan santun, jujur,penyayang, penyabar,sedia berkorban, sediamemberi pertolongan dan berdedikasi perlu diterampilkan supaya menjadi ‘role model’ kepada pelajar di sekolah. Program seperti RIMUP, ko-kurikulum dan peranan bimbingan kaunseling dapat menjatikan semangat negara bangsa bagi memenuhi hasrat FPK. Oleh demikian, kecemerlangan keputusan peperiksaan perlulah seimbang dengan pembentukan jati diri dan negara bangsa agar individu yang keluar dari sistem pendidikan mampu mencorakkan negara yang harmonis.
    Pemantapan nilai agama mempunyai kepentingan dalam membentuk modal insan yang diharapkan. Hal ini kerana jati diri dan maruah sesuatu bangsa tidak akan berlaku sekiranya tidak wujud kesepaduan antara pendidikan dan agama. Akidah menjadi teras bagi segala tindakan, maka pegangan agama yang kukuh dalam kalangan pelajar seharusnya diberikan tumpuan utama setiap masa oleh para guru. Hal ini boleh dilakukan melalui penyampaian ilmu sama ada ketika proses pengajaran dan pembelajaran atau ketika mengendalikan aktiviti kokurikulum. Semuanya demi menjadi modal insan berguna di dunia dan di akhirat. Dengan akidah yang kental, pelajar akan menjadi modal insan yang kuat dari segi rohani dan mampu menjauhkan diridaripada perkara-perkara yang tidak berfaedah yang akan merugikan diri sendiri, keluarga, masyarakat, agama dan negara. Pelajar yang disemai dengan nilai agama yang kental akan mampu menolak dan menghalang pelbagai anasir jahat. Langkah menerap nilai-nilai agama yang murni dan baik ini boleh dilakukan melalui aktiviti pengajaran dan pembelajaran mata-mata pelajaran wajib atau teras serta elektif di sekolah. Di samping itu, para guru khususnya guru Pendidikan Islam serta guru yang beragama Islam dan para guru Pendidikan Moral bagi yang bukan beragama Islam harus berusaha menerapkan nilai-nilai agama yang universal. Pembangunan pendidikan Islam dengan program jQAF dapat memantapkan lagi Pendidikan Islam di sekolah.
       Merit pencapaian kokurikulum diambil kira dalam pencapaian keputusan SPM adalah langkah kehadapan untuk melihat penglibatan pelajar lebih aktif dalam aktiviti kokurikulum di sekolah atau universiti. Kokurikulum dijadikan elemen penting dan setanding dengan kurikulum dalam pemilihan pelajar universiti menunjukkan langkah pertama bagi mengembalikan falsafah pendidikan ke landasannya. Pembentukkan sahsiah, kepimpinan dan negara bangsa akan dipupuk dalam aktiviti kokurikulum.

Penutup

    Secara amnya setiap unsur atau elemen yang diterapkan dalam FPK mempunyai tujuan dan implikasi yang tersendiri. Unsur-unsur ini diselitkan atas kajian yang dilakukan oleh sesetengah Ahli Jawatankuasa yang dilantik oleh kerajaan untuk mengkaji akan sistem pendidikan negara serta memahami kehendak negara pada masa hadapan. Masa hadapan sesebuah negara sebenarnya bergantung kepada sistem pendidikan sekiranya sistem pendidikan di sesebuah negara itu canggih, maju dan besesuaian dengan kehendak negara maka insan yang lahir pada masa hadapan tentu sahaja dapan memimpin negara dengan baik, memajukan negara dan menjadi masyarakat yang baik dan sentiasa menyumbang.
    FPK sebenarnya memberi kesan kepada kurikulum, pendidik dan institusi pendidikan. Dalam kurikulum sukatan matapelajaran diorentasi dengan program bersepadu, proses P&P mengutamakan nilai-nilai murni, pendidikan yang bertujuan untuk melahirkan insan yang seimbang dan melatih pelajar mengikut bakat. Bagi pendidik teknik pengajaran haruslah sesuai dengan pelajar dan padangan,visi serta pemikiran mereka haruslah sesuai dan mengikut arus global tetapi mesti mempunyai nilai. FPK memberi impak kepada institusi pengajian tinggi kerana kemudahan-kemudahan di sekolah mestilah memenuhi aspek jasmani, emosi, rohani, dan  intelek, malah budaya sekitar juga haruslah kondusif supaya dapat melahirkan pelajar yang cintakan ilmu serta penuh dengan nilai-nilai murni. Bagi mewujudkan insan yang harmonis, perpaduan sangat diperlukan kerana masyarakat Malaysia ialah masyarakat yang berbilang kaum. Untuk mewujudkan hal ini salah satu cadangan ialah menghapuskan sekolah jenis kebangsaan dan memantapkan sekolah kebangsaan. Sekolah Jenis Kebangsaan wajar dihapuskan bagi menghomati status dan akta Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan. Bahasa merupakan salah satu agen perpaduan. Bagi mengelakkan pertelingkahan, bahasa Cina dan bahasa Tamil patut diajar di sekolah kebangsaan supaya semua murid mendapat kebaikan daripada bahasa tersebut. Rancangan Sekolah Wawasan yang satu ketika dilaksanakan perlu dibuat secara berkomitmen untuk memastikan hasrat FPK menjadi kenyataan.
 
Rujukan

Abd. Fatah Hasan (2001), Falsafah Pendidikan, Kuala Lumpur; PTS Publications & Distributors Sdn. Bhd.
Choong Lean Keow, Falsafah dan Pendidikan di Malaysia , Kuala Lumpur Kumpulan Budiman
Hussain Mohamed (1998). Globalisasi Dalam Pendidikan :Dewan Masyarakat.
Syed Ismail B Syed Mustapa & Ahmad Subki Miskon (2010) Guru dan CabaranSemasa. Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd. :Puchong, Selangor
Sharifah Alwiyah Alsagoff, (1985). Falsafah Pendidikan,Kuala Lumpur;Heinemann.
Mok Song Sang, Falsafah Pendidikan Malaysia, Kuala Lumpur, PTS.
Mok Soon Sang (2007) Pengantar Pendidikan Teras. Kumpulan Budiman Sdn.Bhd. :Subang Jaya, Selangor

No comments:

Post a Comment